TEDtalks

#TEDTalksOosterbeek

 05april 2012 ,Weverstraat 85


NO GUTS , NO GLORY ! 



        


Toen ik  een tijdje gelden was gevraagd om een Tedtalk  te geven dacht ik t’ja daar vragen jullie me wat ,Lotte Rensen en Sandra van Kolfschoten. Ik ben eigenlijk niet iemand die graag op het podium staat,laat mij maar achter de schermen staan.
Ze vertelde dat het thema 'No guts No glory' voor deze avond is.
Ik dacht bij mijzelf wat dat voor mij is ,dingen doen waar ik blij van wordt en uitdagingen aan gaan, eigenlijk door daar te staan voor een groep mensen in het filmhuis Oosterbeek . 
Op dat moment was dit een “No guts No glory” moment ,Ik heb een TEDtalk filmpje laten zien over eating design door Marije Vogelzang , zij is eet ontwerpster.
De nadruk ligt op het opeten de weg van het eten, niet de vorm van het voedsel , zij vindt dat dit al vorm heeft gekregen vanuit de natuur. Marije spreekt mij aan omdat zij concepten ontwerpt vanuit vraagstukken, en dat doe ik ook graag in mijn eigen werk.
Mij vraag stukken gaan bijvoorbeeld ,over het waarom we geen insecten eten .En over hoe het eten van insecten toegankelijker gemaakt zou kunnen worden.
Hoe  zou de introductie van de garnaal zijn geweest?
....een sprinkhaan is voor mij een soort land garnaal.


Het ontstaan
Het ontstaan van mijn nieuwsgierigheid is begonnen tijdens een vakantie in Vietnam, waar ik voor het eerst van dichtbij in aandacht kwam met een insect.Waar ik op de tuintafel een mantis zag en deze trok mijn aandacht, en fascineerde mij door de gestileerd lijnenspel aan vormen.
In  mijn reizen door Azië kwam ik steeds meer in aanraking met streetfood , bezocht lokale markten, en stond open voor  het eten van onbekend voedsel, waaronder insecten.
Terug in Nederland bleef ik met de vragen van het eten van insecten eten in mijn maag.
Na wat inkopen van insecten en ingrediënten heb ik mijn koksmuts opgezet en ben de keuken in gegaan om met het experiment te beginnen.
Op mijn blog staan een aantal voorbeelden van creaties

Foto's :


Populaire posts van deze blog

Mobiele keuken

Gastcollege bij Cas Spijkers Academie